1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás
személyiségfejlesztő keretű drogprevenciós oktatás | 60 |
oktatás kiegészítő tevékenység | 10 |
környezetvédelmi oktatás | 10 |
önismereti képzés | 20 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
Úgy gondolom... | 5 |
Véleményem szerint... | 35 |
Életvezetési ismeretek és készségek | 60 |
Életvezetési ismeretek és készségek
1995
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | Csendes Éva (2P Oktatási Bt.) |
Telefon: | +36 (1) 453-0199 +36 (20) 958-2588 |
Fax: | +36 (1) 453-0198 |
E-mail: | [email protected] |
Név: | Csendes Éva |
Telefon: | +36 (1) 453-0199 +36 (20) 958-2588 |
Fax: | +36 (1) 453-0198 |
E-mail: | [email protected] |
Elérési idő: | reggel 7-8-ig, délben 12-13-ig, délután 17 után |
40 órás akkreditált pedagógus felkészítő műhelymunka: három tréner és kb. harminc nevelő, szemléletváltáson alapuló közös gondolkodása és tevékenysége általában a prevencióról, különös tekintettel az iskolai alapú elsődleges megelőzés gyakorlatáról. Drogprevenciós programunk személyiségfejlesztő keretű tevékenység, lényege, hogy nem ismeretátadáson alapul, hanem 14 területen végzett készségfejlesztésen. A képzésen, melynek alapját Csendes Éva 5 kötetes tanári kézikönyvsorozata, és a tréninghez készített 80 oldalas nyomtatott, fűzött háttéranyag alkotja, a pedagógusok módszertani felkészülését alapozzuk meg. Konkrét segítséget kapnak személyiségfejlesztő, drogprevenciós foglalkozások vezetéséhez, ill. összeállításához. A képzésen jártasságot szerezhetnek a tapasztalatokra alapozott interaktív tanítási-tanulási formában. A szülőkkel való kapcsolattartásra is gyakorlati bemutatóval és ötletekkel serkentjük a tanárokat.
A képzés célpopulációjával, illetve részletes leírásával kapcsolatos kérdésköröket K-val jelöltük. A jelölés célja, hogy elkülönítsük a képzés közvetlen célpopulációját, céljait azoktól, melyeket a közvetett, végső célpopulációval kapcsolatban fogalmaz meg, azaz a közvetlenül végzett tevékenységet attól a tevékenységtől, amit majd a program keretében kiképzettek végeznek.
Óvódapedagógusok, általános és középiskolai tanárok, főiskolai és egyetemi hallgatók, védőnők, iskolaorvosok, pszichológusok.
A program előkészítésének időszakában (1992-1994) magyar eredetű prevenciós program nem működött Magyarországon. Az idegen származású, adaptált programokkal kapcsolatban a tanároknak jogos ellenérzései voltak, hiszen ezek döntő többsége ismeretátadáson és / vagy elrettentésen alapult, illetve kulturális hátterét tekintve nem illeszkedett a hazai sajátosságokhoz, és a gyerekek életkori sajátosságaihoz. A program kísérleti bevezetésének időszakában (1994-1999) az ország kb. 100 tanulócsoportjában került sor a program pedagógiai hatékonyságának vizsgálatára. Ez elsősorban a másodlagos célcsoportot érintette, bár jellegzetes képet kaptunk az iskolarendszer átalakulásásáról, a tanárok foglalkoztatottságáról, képzettségéről, a téma iskolai fogadtatásáról. A négy évig tartó (a felső tagozatos osztályokra kiterjedő) program legnagyobb hatását az ismeretek bővülésében, és az attitűdváltozásban lehetett mérni. Az időtartam - évi 12 foglalkozással - jelentős mérvű magatartásváltozás kialakításához nem volt elegendő. Ezen tapasztalataink alapján készítettük el az Életvezetési ismeretek és készségek óvodai és alsó tagozatos programrészletét, s kiterjesztettük működésünk körét a középiskolás generációra, illetve a velük foglalkozó pedagógusokra. is.
Demográfiai jellemzői: | - |
Foglalkozási jellemzők: | óvónők, általános és középiskolai tanárok, főiskolai és egyetemi hallgatók, védőnők, iskolaorvosok, pszichológusok |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | országos |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 150000
Becsült adat: X
Tényadat: -
2001/2002 tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 2000 |
Lefedettség (%): | 1,3 |
Egy átlagos tanévben:
Ténylegesen hány főt képzett ki?: | 1200 |
Lefedettség (%): | 0,8 |
A drogfogyasztás szempontjából érintetlen ifjúság körének megtartása, a kísérletező fiatalok attitűdjének, magatartásának megváltoztatása érdekében pedagógusok módszertani felkészítése személyiségfejlesztő keretű, drogprevenciós célzatú nevelőmunkára. Szemléletváltás, amelyben az ismeretterjesztés hagyományos módszerével szemben a biztonságos, támogató, megnyilatkozást segítő tanulási légkör megteremtésével a tapasztalatszerző, interaktív tanítási-tanulási folyamat kialakításának gyakoraltát sajátíthatják el a pedagógusok.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 40 |
Időintervallum: | 4 nap |
Hány alkalom: | 1 |
Hány személy tartja: | 3 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A pedagógusok drogprevenciós ismereteinek bővítése, problémaérzékenységének növelése, drogfogyasztással kapcsolatos nézeteinek kiszélesítése.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
A tanárok módszertani felkészültségének gazdagítása: jártasságszerzés a tapasztalatokra alapozott, interaktív tanítási-tanulási módszerben.
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Élményszerzés tanulói, facilitátori, szülői szerepben.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Minden szenvedélybetegség multifaktoriális hátterű, vagyis a három prevenciós módszer (direkt, indirekt, alternatív) mindegyikének alkalmazási körével tisztában kell lennie a célcsoportnak. Olivenstein professzor és Ernst Servais ábrái a szenvedélybetegség három tényezőjéről (drog, egyén és környezet) valamint a velük kapcsolatos prevenciós módszerekről. Külön vizsgáljuk a három megközelítési mód iskolai gyakorlatát: helyi törvények, tanrendbe építhető programok, szabadidős programkínálat szélesítése, valamint a kínálat- és keresletcsökkentés módszereit.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Az interaktív tanítási gyakorlat megfigyeltetése (trénerek által vezetett foglalkozásokon való aktív részvétel) valamint a hasonló módszerű óravezetés gyakorlása csoportokban. Csendes Éva: "Életvezetési ismeretek és készségek" c. tanári kézikönyvsorozat 5 kötete.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Todd Johnson: Tanulási kerék (a didaktikai játékok feldolgozása) Akvárium (óraelemzési módszer) Kockázatcsökkentés, mint a biztonságos, megnyilatkozást segítő, támogató tanulási légkör megteremtésének eszköze.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Előadás, csoportmunka, didaktikai játékok
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 12 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | 10-30 |
Hány személy tartja: | 3 |
Elérésének időintervalluma: | 4 nap |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Foglalkozások megfigyelése, átélése gyermeki szerepben, elemzése. Foglalkozások tervezése, vezetése.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 12 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | 12 |
Hány személy tartja: | 3 |
Elérésének időintervalluma: | 4 nap |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Didaktikai játékokban és csoportmunkában való aktív részvétel.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 16 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | 2-6 |
Hány személy tartja: | 3 |
Elérésének időintervalluma: | 4 nap |