1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás
A szervezet (programgazda) neve: | INDIT Közalapítvány-Drogambulancia |
A szervezetvezető neve: | dr. Szemelyácz János |
Cím: | 7623. Pécs, Szendrey Júlia 6. |
Telefon: | +36 (72) 315-083 +36 (72) 332-600 |
Internet home page: | www.drekef.hu |
Ambuláns betegellátás | 70 |
Ártalomcsökkentő programok | 15 |
Drogprevenció | 15 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
Középiskolai drogprevenció | 50 |
Általános iskolai drogprevenció | 50 |
Középiskolai drogprevenció
2001
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | dr. Szemelyácz János |
Telefon: | +36 (72) 315-083 +36 (72) 332-600 - |
Fax: | +36 (72) 332-600 |
E-mail: | [email protected] |
Név: | Dombrádi Zita |
Telefon: | +36 (72) 315-083 +36 (72) 332-600 +36 (30) 204-9323 |
Fax: | +36 (72) 332-600 |
E-mail: | [email protected] |
Elérési idő: | H-Cs: 08.00-16.00; P: 08.00-15.00 |
A középiskolákban végzett munka elsődleges prevenciót takar, amely a szenvedélybetegség kialakulását, ill. a korai drogprobléma felismerésén alapuló kapcsolatba irányítást tűzte ki célul. Fontos hangsúly van az egészségnevelésen, a hasznos szabadidő eltöltésen. A program holisztikus és mentálhigiénés szemléletben dolgozik, odafigyel a családon belüli bántalmazásra, sérülésre, a társas kapcsolatokra. Külön gonddal figyel az osztályra, mint közösségre. A munka csoportokban folyik és aktualizált, spontán helyzetekhez igazodik. A hangsúly a verbális csoporttartáson van, kettős csoportvezetéssel, interaktív módon. Tapasztalataink szerint különösen a pécsi középpiskolákban, de a vidékiekben is jellemző volt az illegális kábítószerek, különösen a marihuána rendszeres használatának állandó jelenléte. Mindemellett az alkoholfogyasztással szembeni teljes elfogadás is jellemző volt.
középiskola 1., 2., 3., 4. (9., 10., 11., 12.) osztályos tanulói (12-14 év)
FACT Intézet 2001-es felmérése alapján azzal a prekoncepcióval indultunk, hogy a középiskolás pécsi diákok 25%-a próbálkozott már illegális kábítószer használatával. Továbbá munkatársunk a pécsi drogambulancián dolgozik, és napi szinten találkozik vagy az elterelés intézményében vagy önkéntes alapon jelentkező középiskolás korú fiatalokkal, akik képet adnak a pécsi, ill. a Baranya megyei droghelyzetről.
Demográfiai jellemzői: | 15-18 évesek (középiskolák 9., 10., 11., 12. osztályos diákjai) |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | Baranya megye, különös tekintettel Pécsre |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 15687
Becsült adat: -
Tényadat: X
Nem használ drogot (%): | 55 |
Legális drogot használ (%): | 25 |
Illegális drogot használ (%): | 25 |
Infromációforrás: FACT 2001. Fiatalok viszonya a kábítószerekhez Baranya megyében
Tanáraikkal: X
Szüleikkel: -
2001/2002 tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 7 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 3437 |
Lefedettség (%): | 21,9 |
Egy átlagos tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 7 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 3437 |
Lefedettség (%): | 21,9 |
A kábítószer függőség kialakulásának megelőzése. Kutatások és a drogambulancián megjelenő kliensek elmondásai alapján tudjuk, hogy a középiskolákban már az illegális kábítószer fogyasztás is jelen van, valószínűsíthetően alkalmi, ill. hétvégi, rekreációs szinten. Leggyakrabban a marihuána, az alkohol és a dohányzás fordul elő. Az amfetamin használat, ill. ritkábban a hallucinogén kábítószerek használata is megjelenik. A program keretében arra irányítottuk a figyelmet, hogy melyek lehetnek a kábítószerfüggőséghez vezető rizikófaktorok. Fontos hangsúllyal szerepelt az ártalomcsökkentő módszerekre való figyelemfelkeltés is. Ennek elérése érdekében fontosnak tarjuk önismereti, közösségi, családi erőforrások felkutatását. Figyelemfelhívás a lehetséges erőforrásokra, és indokolr esetben a szakmai szervezeteknél való segítségkérés lehetőségére. A hangsúly a bizalmi kapcsolat megalapozásán volt, hogy merjenek segítséget kérni. Tudtuk, hogy a pályázat folytatódik, ezért helyeztük a bizalmi kapcsolat kialakítására a fő hangsúlyt. A szenvedélybetegség kialakulásának megelőzése is ehhez a célhoz kapcsolható, hiszen ha sikerül a kapcsolat kialakítása, több esély van arra, hogy segítséget kérnek, ha problémát jelent a szerhasználat.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: X
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 5 |
Időintervallum: | 3 nap |
Hány alkalom: | 3 |
Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Kapcsolatteremtés.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Közösségi, családi erőforrások felkutatása.
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Önismeret.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Fontos, hogy kapcsolat jöjjön létre a segítő szervezet és a diákok között, mivel több segítő szervezetet is képviselünk, fontos számunkra, hogy indokolt esetben tudjanak és merjenek segítséget kérni még akkor is, ha nem kábítószeres problémáról van szó.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A kábítószerfüggés kialakulásának három dimenzióját vettük alapul, különös tekintettel a szociális és pszichológiai rizikófaktorokra. Ennek keretében beszéltünk a családi háttérről, az ott előforduló deficitekről és a kortárscsoport elengedhetetlenül fontos befolyásoló szerepéről, mind pozitív, mind negatív irányban. A kockázatokra hívtuk fel a figyelmet, ill. arra, hogy milyen pozitív erőforrások rejlenek ezekben a kapcsolatokban, amelyek problémás helyzetekben mozgósíthatók. Itt hangsúlyoztuk indokolt esetben, a terápiás kapcsolatok jelentőségét a segítőintézmény hálózat bemutatásával.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Azt gondoljuk, hogy a középiskolások semmilyen vagy kevés önismerettel és önértékeléssel rendelkeznek, amelynek megléte azonban nagy védelmet jelent a kábítószer rendszeres használatának kialakulásával szemben.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Csoport szituáció: körben ülve, kettős csoportvezetéssel, partneri hangvétellel, interaktívan.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 2 |
Hány alkalom: | 2 |
Hány fős csoportokban: | 30 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 3 nap |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Filmvetítés (Függésben c. film). Ezután interaktív beszélgetés a látottakról, amely jól érzékelteti a kábítószer függőséghez vezető rizikófaktorokat. Csoport szituáció interaktív módon.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 1 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | 30 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 3 nap |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Önismereti, szituációs játékok a pszichodráma módszerével.
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 2 |
Hány alkalom: | 2 |
Hány fős csoportokban: | 30 |
Hány személy tartja: | 2 |
Elérésének időintervalluma: | 3 nap |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | X | - | - | X |
A folyamatot | X | - | - | X |
A célok megvalósulását | X | - | - | X |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | X | X | - | X |
A folyamatot | X | X | - | X |
A célok megvalósulását | X | X | - | X |
Igen | X |
Nem | - |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 11
A részvevő személyek közül:
FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 0 |
DIPLOMÁSOK száma | 10 |
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 3 |
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 0 |
Pályázati, alkalmi | 100 | |
Teljesítményhez kötött | 0 | |
Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 100 |
Önkormányzati | 0 | |
Nonprofit Alapítványi | 0 | |
Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
Nonprofit Adományozói | 0 | |
Nonprofit Egyházi | 0 | |
A megrendelő (piaci) | 0 | |
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 0 |
Nem fizet | 100 | |
Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 100 |
Belső (%) | 0 |