1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
2. Tevékenység
3. Célpopuláció - az a populáció, amelyben a módszer alkalmazható
4. A tevékenység részletes leírása (célok, koncepció, módszerek)
5. Programértékelés: értékelő vizsgálatok a program működéséről, hatékonyságáról
6. A programban részt vevő személyek (szakemberek, oktatók, interpretátorok stb.)
7. Finanszírozás
A szervezet (programgazda) neve: | Félúton Alapítvány |
A szervezetvezető neve: | Kovács Csaba |
Cím: | 1172. Budapest, Liget sor 26. |
Telefon: | +36 (1) 258-6878 +36 (1) 258-1788 |
Internet home page: | www.feluton.hu |
alkoholbetegek kezelése | 95 |
felvilágosítás | 3 |
szakmai kiadványok készítése | 2 |
A program megnevezése | A szervezet kapacitásának kb. hány %-át fordítja a működtetésére |
„Félúton” alkoholfüggőségi felvilágosító program | 100 |
„Félúton” alkoholfüggőségi felvilágosító program
1995
Programvezető vagy alprogramvezető neve: | Kovács Csaba |
Telefon: | +36 (20) 964-9949 +36 (1) 258-6878 +36 (1) 258-1788 |
Fax: | +36 (1) 258-1788 |
E-mail: | [email protected] |
Név: | ua. |
Telefon: | |
Fax: | |
E-mail: | |
Elérési idő: | 8-16 |
A felvilágosító program két módon működik. 1. Konkrét iskolai felkérés alapján elsősorban osztályfőnöki órák keretében. Ebben az esetben az óra első felében 3-4 kérdést teszünk fel a diákoknak az alkoholfüggőséggel kapcsolatosan, amelynek során egy beszélgetés indul meg. A kérdések megválaszolását követően a beszélgetést kezdeményező kolléga a korosztályhoz kapcsolódóan beszél a saját élményéről az alkoholfogyasztásával kapcsolatosan. Majd az óra keretében ismerteti azokat a fontos ismérveket (8-10 db), amelyek alapján fel lehet ismerni a függőség kialakulásának első jegyeit. A kolléga egy általunk fontosnak ítélt 5 olyan érzést, fogalmat sorol fel, melyek napi végig gondolása segít abban, hogy az italozási szokások átalakulhassanak. 2. Ifjúsági rendezvények kapcsán (Sziget Fesztivál, Sport Sziget, stb.) A 2. esetben az első pontban felsorolt módszert kiegészíti egy 20 pontos kérdőív és teszt kitöltése. A teszt közös megbeszélése felel meg a kapcsolat felvétel módjának, illetve a 20 kérdésre adott „igen” válaszok száma meghatározza, hogy az alkohol fogyasztása, milyen és mekkora érzelmi területet hódított el az alkoholt ivó fiatal életéből. Ez a szám a segítési lehetőségeket is meghatározza egyben. A fenti munka kiegészül a Félúton Alapítvány által kiadott, a hatékonyabb felvilágosítást segítő könyvek, füzetek és speciális képregények átadásával.
Általános iskola 7-8. osztályos tanulói Középiskola 1-4. osztályai
Saját kérdőívek alapján
Demográfiai jellemzői: | 12 és 19 év közé eső korosztály |
A hatókör szocio-kulturális jellemzői: | - |
Földrajzi hatókör: | Budapest |
Egyéb hatókör jellemzők: | - |
Célpopuláció nagysága: 15000
Becsült adat: -
Tényadat: -
Nem használ drogot (%): | 2 |
Legális drogot használ (%): | 10 |
Illegális drogot használ (%): | 10 |
Infromációforrás: Saját kérdőívek alapján
Tanáraikkal: -
Szüleikkel: -
2001/2002 tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 2 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 450 |
Lefedettség (%): | 3 |
Egy átlagos tanévben:
Hány helyen futott a program?: | 2 |
Ténylegesen hány diákot ért el?: | 400 |
Lefedettség (%): | 2,7 |
Minnél szélesebb körben ismerjék fel az alkoholfüggőség kialakulásának útját.
Közvetlenül:
Legális szerek: X
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Közvetve:
Legális szerek: -
Nem legális szerek: -
Egyik sem: -
Össz. óraszám (45 perc): | 1 |
Időintervallum: | 1 nap |
Hány alkalom: | 1 |
Hány személy tartja: | 2 |
Első specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Egy érdeklődő, odafigyelő kapcsolat kialakítása a diákokkal, fiatalokkal. Például: Válaszolnak a feltett kérdésekre, elcsendesül az osztály, nem írják az óra keretében a házi feladatot.
Második specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Konkrét információk átadása az alkoholizmus kialakulásáról. Az osztály alapzaja teljesen elcsendesül.
Harmadik specifikus cél (célmeghatározás, mérhetőség):
Csökkenteni az alkoholfogyasztásból adódó függőségi állapot kialakulását. Kb. 10 év múlva mérhető
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
A fiatalok nyelvezetén, hangvételén történő odafordulás, felnőttként való kezelésük a beszélgetés megindítása során. A nyílt és őszinte odafordulás eredményezheti, hogy elfogadják a beszélgetést segítő kolléga személyét, és annak mondanivalóját.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Minnél hitelesebb forrásból ismerjék meg az alkoholfüggőség kialakulásának útját, és képesek legyek magukra vonatkoztatni. Képesek legyenek őszintén látni saját helyzetüket az alkohol fogyasztásával kapcsolatban. Ha merik látni saját ivási szokásaikat, és azt látják, hogy erről lehet beszélni, akkor mernek majd segítséget is kérni. A tisztánlátás segítségével a fiatal képes változtatni az információk birtokában ivási szokásain.
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció:
Az óra befejeztével 3-4 kiadványt adunk át, amely további információkat tartalmaznak írott formában és képek formájában. Az irodalmak segítik a fiatalt a fel nem tett kérdések hiteles megválaszolásában, továbbá olyan segítő lehetőségeket, címeket nyújtanak át, amely a későbbiekben is segítséget, kapaszkodót jelenthet.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Kérdések és válaszadás
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 1 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | osztály |
Hány személy tartja: | 1-2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 óra |
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Élmény és információ megosztás - beszélgetés formában
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 1 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | osztály |
Hány személy tartja: | 1-2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 óra |
A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Kiadványok felvezetése és átadása
Az elérésére fordított óraszám (45 perc): | 1 |
Hány alkalom: | 1 |
Hány fős csoportokban: | osztály |
Hány személy tartja: | 1-2 |
Elérésének időintervalluma: | 1 óra |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | X | X | - |
A folyamatot | - | X | X | - |
A célok megvalósulását | - | - | X | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | - | - | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Mit vizsgáltak | Ki végezte | Finanszírozás | ||
Külső személy vagy szervezet | A programgazda | A programba épített | Külső finanszírozás | |
A Program elveit | - | - | - | - |
A folyamatot | - | X | X | - |
A célok megvalósulását | - | - | - | - |
Igen | - |
Nem | X |
A programban RÉSZTVEVŐ SZEMÉLYEK száma: 2
A részvevő személyek közül:
FŐÁLLÁSÚ MUNKATÁRSAK száma | 2 |
DIPLOMÁSOK száma | 1 |
SZAKIRÁNYÚ DIPLOMÁVAL RENDELKEZŐK száma | 2 |
SZAKIRÁNYÚ TANFOLYAMMAL RENDELKEZŐK száma | 0 |
A bevétel típusa | A bevételek mekkora hányada (%) | |
Folyamatossága | Állandó (költségkeret vagy utófinanszírozás) | 100 |
Pályázati, alkalmi | 0 | |
Teljesítményhez kötött | 0 | |
Forrása megnevezése | Állami finanszírozói | 0 |
Önkormányzati | 0 | |
Nonprofit Alapítványi | 100 | |
Nonprofit Egyesülete, karitatív | 0 | |
Nonprofit Adományozói | 0 | |
Nonprofit Egyházi | 0 | |
A megrendelő (piaci) | 0 | |
A kedvezményezett (iskola, diák) fizet-e? | Fizet | 0 |
Nem fizet | 100 | |
Külső-belső finanszírozás | Külső (%) | 0 |
Belső (%) | 100 |